Followers

Thursday 7 March 2013

Udang Halia



Assalamualaikum / Salam sejahtera...nak dengat cerita tentang asal usul Udang Galah menjadi  Bongkok tak????
 
Pada zaman dahulu, kononnya ada seekor Udang Galah. Udang Galah ini adalah Haiwan yang paling besar sekali di Lautan. Udang Galah sangat suka bercakap besar.
"Tiada siapa yang lebih besar daripada ku," kata Udang Galah. Burung laut yang ada di sekitar dan di pinggir pantai pun terkejut dan ketakutan menyebabkan burung laut merasa Benci akan keangkuhan Udang Galah.
"Ada yang lagi besar daripada kamu. Kalau kamu nak tahu, ikutlah aku," kata burung laut. Burung laut pun Terbang dan Udang Galah pun mengekorinya. Mereka sampai di laut selatan. Udang Galah keletihan di sebabkan perjalanan yang amat jauh lalu ia mencari tempat untuk berehat. Ia ternampak sebuah gua dan segera masuk kedalam.
"Dapatlah aku berteduh," kata Udang Galah. Tiba-Tiba ... "siapa pula yang mencucuk hidungku," kata ikan Paus. Udang Galah tidak SEDAR ia telah masuk kedalam Lohong hidung ikan Paus.


"Hei! Kamu masuk ke dalam Lohong hudung ku," jerit ikan Paus. Barulah SEDAR ia telah masuk kedalam hidung ikan Paus. Rupanya ada Haiwan yang lebih besar daripadanya. Ikan Paus pun Bersin. Udang Galah terlambung keluar dan belakangnya terhempas ke Batu Karang. "Aduh! Sakitnya," kata Udang Galah. Rupanya pinggangnya Patah.
Semenjak itu udang Galah menjadi Bongkok. Ianya tidak lagi Berani bercakap besar. Jalannya pun mengundur semenjak itu....hahhahahha cerita dongeng yang boleh di ceritakan pada anak cucu kita kelak...moh kita masak la pulak..dah tengahari ni...Laporrrrr

 RESEPI HARI INI :)
Bahan:

½ kg udang sederhana besar
2 inci halia – cincang halus
5 ulas bawang putih- cincang halus
1 biji bawang besar- cincang halus
5 sudu sos tiram
5 sudu sos tomato
1 biji telur
Minyak untuk menumis

Cara:

1.  Bawang putih, bawang besar danhalia di cincang halus. Tumis bahan cincang hingga naik bau dan kekuningan. Masukkan udang.
2.  Masuukkan sos tomato dan sos tiram, garam dan gula secukup rasa.
3. Bila udang sudah masak dan kuah agak pekat, pukul telur dan masukkan kedalam bancuhan tadi, kacau rata jangan sampai terlalu kering. Sedia di hidangkan




No comments:

Post a Comment