Followers

Sunday 24 February 2013

bawal emas kukus kerisik masam manis - (2-3 orang)



Assalamualaikum/ salam sejahtera..orang tua kata..tak kenal maka tak cinta..saya pulak kata tak cuba maka tak tahu hasilnya..bukan apa, masa saya buka peti ais hari ni ternampak kerisik saya yang tinggal dalam dua sudu..serba salah nak simpan, nak buang pulak sayang..pikir punya pikir tangan saya ni pun capai la bahan2 yang ada dalam dapur saya..(saya memang suka main masak2 ni)...agak-agak apa yang boleh menambah rasa pada ikan kukus saya kali ini...hasil nya hidangan ni di sukai..Cuba yerrr.. :)




Bahan-Bahan :

1 ekor ikan bawal emas (sederhana)
2 sudu besar kerisik
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis
2 ulas bawang putih - mayang halus
½ inci halia - mayang halus
4 sudu besar air asam jawa
4 biji cili api - potong halus
1 labu bawang putih jeruk
1 sudu besar gula pasir
Garam secukup rasa

Cara-Cara:

1.    Ikan dibersihkan dan disapu dengan sedikit garam, gula, sos tiram dan kicap manis dan kerisik.
2.    Letakkan di dalam Loyang, taburkan bawang putih, halia, dan cili api di atas ikan. Curahkan air asam jawa dan tabur bawang putih jeruk. Kukus lebih kurang 20 minit (atau hingga masak). Sedia dimakan. Taburkan daun sup semasa menghidang.


No comments:

Post a Comment