Followers

Saturday 9 February 2013

"SERODOK" Telur (6-7 orang)



Assalamualaikum/ salam sejahtera....hari ni saya nak kenalkan kuih tradisional orang kelantan yang jarang-jarang kita dapati sekarang. saya tak pasti nama kuih ni...tapi yang saya pasti bagi orang2 pantai timur mereka gelarkan GERODOK telur...tak tahu la kalau ada nama yg lebih kormersial. Kuih ni sebenarnya jika kita masak seperti resepi yang saya berikan dan di masak didalam periuk yang bersaiz kecil anggaran loyang ia akan kelihatan tebal apabila di potong....(dalam gambar diatas saya hanya gunakan 5 biji telur...dan dikurangkan kuantiti bahan2 lain....al maklum...tak ramai di rumah jadi akak kurangkan kuantiitnya...Cuba ya..:)


Bahan:

15 biji telur
4 keping gula Melaka (kecil)
1 mug air
secubit garam
10 helai daun pandan (cuci bersih)


Cara :

1. pecah kan telur, ramas telur  dengan 8 helai daun daun pandan hingga berbuih.
2. di masa yang sama Masak gula melaka dengan air dan dua helai daun pandan hingga larut. biarkan    dengan api yang kecil.
3. Masukkan telur yang diramas tadi (keluarkan daun pandan) kedalam air gula yang sedang mendidih.
4. Tutup periuk dan masak sehingga lebih kurang 15-20 minit.  sedia dimakan panas atau sejuk.



No comments:

Post a Comment